Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Even voorstellen: Interview met Daan Spruit over zijn stage bij ECM

22 november 2022

Interview

In het interview van deze week is het de beurt aan Daan Spruit. Als stagiair Marketing & Commerciële Economie bij ECM zit hij zeker niet stil! In dit interview vertelt hij ons o.a. hoe hij de cultuur binnen het bedrijf ervaart, met welke verantwoordelijkheden hij te maken heeft en wat hij van de meubelindustrie en interieurbouw als sector vindt. Take it away, Daan!

Om te beginnen, waarom heb je ervoor gekozen om stage te lopen bij ECM?

Via een aantal verschillende sites ging ik opzoek naar een stage in de buurt (ik kom zelf uit Linschoten) en stuitte ik op ECM. Het bedrijf viel me meteen op door de verschillende mogelijkheden en werkzaamheden die zij aanbieden. Uit mijn hoofd waren dat dingen zoals content maken voor social media, het bezoeken van bedrijven en scholen binnen de branche en het werken met jongeren op bijvoorbeeld de onderwijsbeurs. Ik heb toen een mailtje gestuurd en kreeg gelijk een enthousiast mailtje terug met een uitnodiging voor een gesprek. Een week later ben ik begonnen met mijn stage!

Door wie word je begeleidt bij ECM en hoe bevalt dit je tot nu toe? 

Ik word begeleid door Gaby Ockeloen en we hadden direct een goede klik. Het samenwerken en de communicatie verloopt soepel en ik kan alles aan haar vragen en tegen haar zeggen. Dit geldt zowel voor dingen op persoonlijk vlak, maar natuurlijk ook als ik vragen heb over mijn werkzaamheden. Gaby had al snel in de gaten waar mijn sterke en minder sterke kanten lagen en hier houdt ze goed rekening mee. 

Welke taken en verantwoordelijkheden heb je toebedeeld gekregen voor je stageperiode? 

Naast de opdrachten die ik van school heb gekregen, voer ik opdrachten uit als social media posts maken en plaatsen, vakspecialisten intern promoten middels mooie posters die ik vormgeef, interviewvragen bedenken voor blogs, etc. Verder zijn we druk bezig geweest met de onderwijsbeurzen in Veldhoven en Zwolle en de opdrachten die daarbij horen. Ik heb niet stilgezeten in ieder geval!         

Op welke vlakken - op marketinggebied - hoop je jezelf nog te ontwikkelen de komende tijd? 

Ik zou mezelf wel meer willen ontwikkelen in de ‘verkoop kant’ van marketing. Hoe krijg je klanten zover om jouw product of dienst te kopen en niet die van de concurrent? En wat kun je hier allemaal voor doen? Ook zou ik graag beter willen worden in het maken van social media posts; hoe kan ik hier zoveel mogelijk uithalen, zodat de mensen die het lezen er ook echt iets aan hebben? Op deze vragen hoop ik de komende tijd meer antwoorden te vinden. 

Hoe zou je, vanuit marketingperspectief, de verbinding tussen onderwijs en het bedrijfsleven kunnen verbeteren en versterken? 

Er zijn natuurlijk al praktijkbegeleiders die in het bedrijfsleven werken en leerlingen opleiden. Daarnaast helpen vakspecialisten bij het maken van leermiddelen voor de opleidingen. Als  ik iets moet verzinnen zou ik zeggen, dat de docenten zelf verplicht mee moeten lopen in de praktijk om bij te kunnen blijven bij de lesstof die ze geven.

Wat vind je eigenlijk van de meubelindustrie en interieurbouw als sector? 

Voordat ik begon aan deze stage wist ik er eigenlijk weinig tot niks vanaf, maar dat is ondertussen natuurlijk wel veranderd. Ik heb inmiddels al best wat bedrijven en scholen van binnen gezien en het zag er erg leuk en interessant uit. De meubelindustrie en interieurbouw heeft dan ook zeker mijn interesse gewekt. Als ik handiger was geweest met mijn handen, had ik nu wel geweten wat ik gekozen zou hebben als beroepssector!

Tot slot, hoe zou je de cultuur bij ECM omschrijven? 

Ik heb gezellige en relaxte collega’s. ECM is geen commercieel bedrijf en ik denk dat de werksfeer daarom prettiger is dan bij bedrijven waar het alleen draait om winst en omzet. Daarnaast weet iedereen wat ze aan elkaar hebben en hoe de taken verdeeld zijn. Dit draagt naar mijn mening enorm bij aan de prettige werksfeer die er heerst.

Delen

Terug naar overzicht