Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Even voorstellen: Interview met Liesbeth Egers over examinering, toetsing en BKS

25 mei 2022

Interview

Deze week is het de beurt aan Liesbeth Egers. Haar hart gaat sneller kloppen van het ontwikkelen en bedenken van uitgebalanceerde en kwalitatief hoogwaardige examens waar de branche optimaal van kan profiteren. In dit interview gaat ze hier dieper op in.

Om te beginnen, kan je ons wat meer vertellen over jezelf en jouw rol binnen ECM? 

Ik ben Liesbeth Egers en ik woon in Rosmalen. Binnen ECM bekleed ik de functie van Onderwijskundige en houd ik mezelf bezig met ontwikkeling van examens, ontwikkeling van toetsen bij leermiddelen en erkenning van branche-opleidingen. 

In mijn vrije tijd fotografeer ik graag, vooral als ik op vakantie ben. Daarbij is de uitdaging om onderwerpen net iets anders in beeld te brengen dan het gebruikelijke plaatje. Van de gemaakte foto’s maak ik achteraf altijd een mooi album. 

Wat komt er allemaal kijken bij het maken van examens? 

De ontwikkeling van een examen begint bij het kwalificatiedossier, dat is richtinggevend voor het examen. Vervolgens concretiseren we dit dossier samen met (vak)deskundigen uit het onderwijs en het bedrijfsleven. We kijken welke examenvorm(en) geschikt zijn, kijken naar het inhoudelijke stuk en bepalen welke beoordelingscriteria moeten worden toegepast. 

Als een examenproduct klaar is wordt het getest. Het hangt een beetje af van het soort examen hoe dat verloopt; is het bijvoorbeeld een praktijkopdracht dan laten we die eerst bij wijze van proef in de praktijk uitvoeren. De laatste stap is altijd de ‘vaststelling’, waarin onze onafhankelijke vaststellingscommissie met mensen uit wederom onderwijs en bedrijfsleven bepaalt of het examen aan de kwaliteitseisen voldoet. Kortom, het construeren van een examen is heel veel puntjes op de i. Alles moet kloppen!

Voorlopig staan corona en de beperkingen die dit met zich meebracht even buitenspel. Betekent dit ook dat jij vanuit jouw werkzaamheden weer méér kan betekenen voor de doelgroep?

Niet echt, aangezien corona niet direct invloed heeft gehad op mijn dagelijkse werk. Wel is het fijn dat bepaalde overleggen weer fysiek kunnen plaatsvinden. Bijvoorbeeld als het gaat om het bedenken van nieuwe dingen, zoals een opdracht voor de vakvaardigheidstoets. 

Tijdens corona konden we onze examinatoren echter niet trainen, waardoor de invoering van het examenplatform (het instrument waarmee examens digitaal beoordeeld en verwerkt worden) uitgesteld moest worden. Gelukkig hebben we dit na corona direct op kunnen pakken en is het examenplatform nu operationeel. 

Kan je ons meer vertellen over de manier waarop ECM de kwaliteit van de examens blijft garanderen? 

De lijntjes met onze afnemers zijn kort, dat geeft ons veel informatie over de uitvoerbaarheid van de examens in de praktijk. Mocht het nodig zijn, dan kunnen we snel schakelen en bijstellen. Daarnaast zijn we erkend examenleverancier, dat betekent dat we ons aan bepaalde procedures en werkwijzen houden.

Welk aspect binnen jouw werk geeft jou het meeste voldoening? 

Het leukste is om nieuwe dingen te ontwikkelen, te bedenken en uit te zoeken. Dat kan om een compleet nieuw examen gaan, maar ook het uitdenken en inrichten van een tool als het examenplatform.

Tot slot, met welke collega zou jij wel eens een week willen ruilen en waarom? 

Lastige vraag, maar ik denk met Anton. Dat heeft vooral te maken met de vormgevingsaspecten van zijn werk. Dat zou mij ook wel leuk lijken!

Kan Liesbeth iets voor jouw bedrijf betekenen op het gebied van examinering en toetsing? Neem dan gerust contact op via l.egers@ecm.nl of bel naar 0348 - 72 40 53







Delen

Terug naar overzicht