Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Klantcommunicatie

Heb jij op je werk regelmatig contact met klanten? Dan loop je soms misschien tegen situaties aan die je anders had kunnen of willen aanpakken. Je krijgt te maken met veel verschillende klanten, van hele begripvolle en geduldige tot klanten met hoge verwachtingen die zich echt ‘koning’ voelen.

Beter communiceren met je klant?

Aanmelden voor de cursus

2
De cursus duurt 2 dagen
100%
De cursuskosten worden 100% gesubsidieerd
7
De cursus heeft 7 verschillende hoofdstukken

Welke onderwerpen worden er tijdens de cursus behandeld?

Deze training omvat onder andere de volgende onderwerpen:

€567,-

Exclusief BTW

  • Klantcommunicatie in een snel veranderende wereld
  • Welke plaats neem ik in, in klantgerichte communicatie?
  • De boodschap van de organisatie
  • Het zoeken van nieuwe taal voor mijn klantcommunicatie
  • Wat kan ik verbeteren in mijn communicatie met de klant?
  • Wat is mijn eigen communicatiestijl?
  • Oefenen met gesprekken
  • Op zoek naar de kernvraag van de klant
  • Commerciële kansen creëren

Tegenwoordig rekenen veel klanten op snel resultaat, snelle levertijden en onmiddellijke antwoorden. Deze vlotte manier van communiceren noemen we Quick Response Communication (QRC) en dit is de basis van deze training. In de training ervaar je dat zowel jij en je bedrijf als jouw klanten hierin een belangrijke rol spelen.

Tijdens de cursus ga je op zoek naar de boodschap die jouw organisatie de wereld in wil brengen: Wie zijn wij? Waar staan wij voor? Wat dragen we uit? Vervolgens gaat het erom dat je weet hoe je deze boodschap uit kunt dragen. Je creëert eigenlijk je ‘eigen taal’, ofwel je eigen manier van communiceren met de klant.

Aanmelden voor de cursus

Wat ga je doen per dag?

De cursus is verdeeld in twee dagen. Hierin wordt ingegaan op de volgende onderdelen.

Dag 1 – ochtend

1. Veranderende context Welke plaats neemt Quick Response Communication in in een snel veranderende maatschappij? Wat betekent dit voor klantgericht communiceren? We gaan in op onder meer social media, VoIP, WhatsApp en Youtube.

2. Communicatiematch vinden Het gaat hierbij om de persoon die centraal staat in de klantgerichte communicatie. De trainer laat zien dat je zelf ook een plaats inneemt in die context, zoals ook jouw organisatie en de klant in die nieuwe context een plaats pakt. Je gaat de match zoeken tussen de klant, de organisatie en jij als persoon die communiceert. Waar zit jij nu en waar zitten anderen?

Dag 1 – middag

3. De boodschap van de organisatie De middag start met de boodschap die jouw organisatie de wereld in wil brengen. Dan gaat het niet zozeer om de producten die je wil verkopen, maar meer om:

  • Wie zijn wij?
  • Waar staan we voor?
  • Wat dragen we uit?

Je gaat je eigen, nieuwe taal zoeken voor jouw communicatie met de klant. Met behulp van een storyboard ga je taal zoeken voor het contact met de klant.

4. Wat kan ik verbeteren in mijn communicatie met de klant? De eerste dag eindigt met beantwoording van de vragen:

  • Wat wil ik (nog) leren?
  • Wat verander ik vanaf vandaag in mijn klantgerichte communicatie?
  • Wat ga ik anders, slimmer, handiger doen?

Na deze dag heb jij de eerste resultaten van jouw communicatiestijl zichtbaar gemaakt.

Dag 2 – ochtend

1. Persoonlijke communicatiestijlAan de hand van de eerste resultaten ga je deze ochtend verder met het analyseren van jouw communicatiestijl. Dit doe je aan de hand van de PPA-grafiek. In relatie tot de klant ben je zelf immers het belangrijkste element.

2. Five Times ‘why’ In dit deel leer je om de kernvraag van de klant duidelijk te krijgen. Je krijgt een hoop informatie en het is belangrijk om dit te filteren. Dit doe je voornamelijk door vragen te stellen. We zijn snel geneigd om te vertellen wat we weten en kunnen, maar het is juist belangrijk om de ander, de klant dus, te begrijpen.

Dag 2 – middag 

3. Oefenen met vraaggesprekken Aan de hand van rollenspellen oefen jij om jouw communicatiestijl tot in de puntjes aan te laten sluiten bij de klant. Deze ontwikkelde vaardigheden kun je daarna direct toepassen in je eigen werk.


PRAKTISCHE GEGEVENS

Voorwaarden en werkwijze ECM-Academy

Duur:

2 dagen

Data/locatie:

Raamsdonkveer: 29 juni en 6 juli 2022
Zwolle: 21 september en 5 oktober 2022

Kosten:

€ 567,- p.p. excl. btw

Subsidie

De cursuskosten worden in 2022 voor 100% gesubsidieerd. De loon- en reiskosten zijn voor rekening van het bedrijf.

Incompany:

Incompany of bedrijfsgroepen zijn mogelijk, hiervoor gelden andere voorwaarden. Je kunt hierover contact opnemen met ECM.

Uitvoerder:

De training wordt gegeven door Censor | voor de verandering (www.censor.nl)


Aanmelden voor de cursus

18

Modules vakopleidingen nu te volgen

1362

Cursisten gingen je voor in 2021

900

Gratis online cursussen