Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Kunt u alles vinden?

Even voorstellen: Dorien Butter, onderwijskundige

25 februari 2025

Voor scholen

Voor bedrijven

"Mijn passie ligt in het leren en ontwikkelen van mensen."

1. Kun je iets vertellen over je achtergrond en wat je heeft geïnspireerd om onderwijskundige te worden?

Mijn naam is Dorien Butter en ik woon in Bodegraven. Ik ben getrouwd en heb twee kinderen die inmiddels al lange tijd uit huis zijn. Al sinds mijn twintigste werk ik in het mbo, waar ik verschillende rollen heb vervuld—van docent tot management, en van adviseur tot regisseur examinering.

Mijn passie ligt in het leren en ontwikkelen van mensen, vooral wanneer zij zelf denken dat ze iets niet kunnen. Het moment dat iemand ontdekt dat het wél lukt, is voor mij de grootste drijfveer. Dit motiveert mij om als onderwijskundige bij te dragen aan het leerproces van anderen.

2. Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen en kansen in het onderwijs van vandaag?

Een van de grootste uitdagingen is het vinden van een balans tussen regelgeving en het voorbereiden van jongeren op hun toekomst in de maatschappij. In het mbo draait het primair om het opleiden van studenten voor een specifieke branche, waarbij het belangrijk is dat zij niet alleen vaktechnische vaardigheden beheersen, maar ook plezier hebben in hun werk en de mogelijkheid krijgen om door te groeien. De kans ligt in het creëren van flexibel en praktijkgericht onderwijs dat studenten motiveert en hen echt voorbereidt op een duurzame carrière.

3. Hoe zie je de rol van technologie in het moderne onderwijs?

Bij technologie in het onderwijs wordt vaak direct gedacht aan afstandsonderwijs, maar er is zoveel meer mogelijk. Technologie kan het onderwijs vergemakkelijken, maar ook afstand creëren. Voor mij staat persoonlijk contact met studenten voorop, omdat dit zorgt voor verbinding en beter inzicht geeft in hun behoeften en drijfveren. Tegelijkertijd biedt technologie enorme kansen: met VR-brillen bijvoorbeeld kunnen we de praktijk op een realistische manier naar de schoolomgeving halen. Wat mij betreft kunnen deze technologische ontwikkelingen niet snel genoeg gaan.

4. Kun je een project of initiatief delen waar je bijzonder trots op bent?

De afgelopen twee weken heb ik samen met collega’s twee trainingen mogen geven over examinering: een voor ervaren niveau 4-examinatoren en een voor nieuwe examinatoren. Het was ontzettend waardevol om samen met mensen uit de praktijk te werken en duidelijk voor ogen te hebben waar we dit werk voor doen. Dit soort initiatieven versterken niet alleen de deskundigheid, maar ook de verbinding tussen onderwijs en praktijk.

5. Wat zijn je eerste indrukken van ons team en onze organisatie?

Mijn eerste indruk is zeer positief. Ik heb een warme groep mensen ontmoet die hard werken en een sterke verbinding leggen tussen het bedrijfsleven en het onderwijs. Er is een open houding ten opzichte van nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Daarnaast is er ruimte om initiatieven op te pakken en gezamenlijk te werken aan vraagstukken vanuit zowel het onderwijs als het bedrijfsleven, met als doel mensen succesvol aan het werk te krijgen en hen te laten groeien in hun vakgebied.

6. Welke trends of ontwikkelingen in het onderwijs volg je momenteel met veel interesse?

Ik ben vooral geïnteresseerd in de toenemende mogelijkheden om mensen op diverse manieren de branche in te krijgen. Er ontstaan steeds meer formele en informele leerpaden die erkend en bekrachtigd worden. Het is mooi om te zien hoe ECM hieraan bijdraagt en hoe we samen kunnen werken aan innovatieve en flexibele leeroplossingen voor de toekomst.

 

Delen

Terug naar overzicht