Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Even voorstellen: Interview met Gaby Ockeloen over wat haar drijft in haar functie

23 maart 2022

Interview

Tijdens het interview van deze week stellen we Gaby Ockeloen aan jullie voor. Deze bezige bij houdt al vijf jaar lang met succes meerdere ballen hoog bij ECM. Hoe ze dit doet? Een vurige passie voor de branche en de drive om jongeren te inspireren maken van haar een volleerd jongleerster. In dit interview gaat ze hier dieper op in.

Om te beginnen, kan je ons wat meer vertellen over jezelf en jouw rol binnen ECM? 

Ik ben Gaby Ockeloen, 49 jaar en heb een samengesteld gezin met met drie puber ”mannen” (jongens mag ik niet meer zeggen), waarvan er één mijn eigen zoon is. Toen ik vijf jaar geleden begon bij ECM startte ik als projectleider instroombevordering en bedrijfsadviseur. Inmiddels ben ik ook verantwoordelijk voor de praktijkopleidersbijeenkomsten en een deel van de PR & Communicatie.

Mijn grootste verantwoordelijkheid blijft echter wel de instroombevordering, dat vind ik echt gaaf! Werken met en voor jongeren vind ik echt het mooiste wat er is. We kunnen zoveel leren van deze jongere generatie, als je maar de moeite neemt te luisteren. 

In mijn vrije tijd klus ik graag en houd ik mezelf bezig met het opknappen van huizen. Maar ook hiken en zwemmen is iets waar ik heel blij van word. Een ruige zee, de geur van bomen, de immense grootsheid van rotsen maakt mij weer bewust dat wij als mensen echt niet alles onder controle kunnen houden. En dat maakt mij gelukkig!

Voorlopig staan corona en de beperkingen die dit met zich meebracht even buitenspel. Betekent dit ook dat jij vanuit jouw werkzaamheden weer méér kan betekenen voor de doelgroep? 

Uiteraard! De afgelopen twee jaar stonden we natuurlijk voor een uitdaging. Fysiek contact blijft toch een belangrijke manier om mensen te bereiken. Zeker als je je realiseert dat mensen die voor een beroep kiezen waarbij ze met hun handen werken, toch minder actief zijn in de digitale wereld. Natuurlijk is de jongere generatie opgegroeid met internet en social media. Toch wil dit niet zeggen dat hun behoefte daar ook ligt. 

Het is dan ook fijn dat we afgelopen najaar vanuit onze campagne genaamd “meubelmakerworden.nl” weer op de onderwijsbeurzen aanwezig konden zijn, met een opkomst hoger dan ooit tevoren! Het mooie aan fysieke evenementen is dat je de jongeren aan het vak kan laten proeven en ondertussen met ze in gesprek kan gaan. Uiteraard komt hier ook waardevolle feedback voor ons uit, waar we zelf weer mee aan de slag kunnen.

Welk aspect binnen jouw werk geeft jou het meeste voldoening? 

Dat is duidelijk - de contacten met de jongeren én de betrokkenen. Zoals bij de onderwijsbeurs waar ik net aan refereerde: jongeren uit hun comfortzone halen en bewijzen dat ze wel degelijk in staat zijn met hun handen te werken. Ook de ouders trachten we uit het “hokjesdenken” te halen, door vooroordelen te veranderen naar mogelijkheden. En die vooroordelen zijn voor mij weer goede feedback om iets mee te doen.

Middels instroombevordering proberen jullie de vergrijzing binnen de meubelindustrie en interieurbouw te ondervangen. Hoe makkelijk is het om jongeren te bereiken én te enthousiasmeren voor deze branche? 

Goede vraag! Jongeren bereiken is eigenlijk niet zo heel moeilijk, als je maar in hun belevingswereld blijft. Daarom betrek ik jongeren graag bij het werven. Zo heb ik een jongerendenktank opgezet bij het realiseren van meubelmakerworden.nl én de beroepenfilmpjes die daarbij aansluiten. Ook staan de jongeren me graag bij op de onderwijsbeurzen en willen ze graag meewerken aan interviews en het in gesprek gaan met tieners.

Toch vissen we op dit moment allemaal in dezelfde vijver, aangezien steeds meer branches een tekort aan mensen hebben. Dat maakt het lastig. En dan heb je nog het Nederlandse onderwijssysteem, waarbij we veel te veel in hokjes denken: als iemand VWO doet, moet hij/zij dan altijd universiteit of HBO gaan doen omdat hij/zij nou eenmaal makkelijk leert? Dat vind ik echt onzin. Jongeren moeten hun hart volgen en doen waar ze energie van krijgen. Zeker als je je realiseert dat ze misschien tot hun 75e door moeten werken.

Over meubelmakerworden.nl gesproken. Kan je ons meer vertellen over de toffe online ontwerpwedstrijd die nu uit staat? 

Ja dat is een goed voorbeeld van de uitdagingen tijdens corona. Aangezien de onderwijsbeurzen in 2020 werden afgelast, moesten we wel een alternatief bedenken waarmee we de jongeren bereikten én ze toch iets met hun handen konden doen. We bedachten een ontwerpwedstrijd voor 1e en 2e klassers van de VMBO scholen die ook een Bouw, Wonen en Interieur richting hadden op school. 

Het is altijd spannend als je iets nieuws start, maar het bleek een succes met 96 inzendingen en ontzettend creatieve tekeningen. Uit de inzendingen hebben we vijf winnaars gekozen die hun ontwerp op een MBO school mochten maken. De reacties van de kinderen waren zoals gehoopt: enorm enthousiast en vastbesloten deze richting te kiezen.

We kregen ook enthousiaste reacties van docenten met het verzoek om dit elk jaar te organiseren en zo geschiedde. We hebben de wedstrijd dit jaar breder uitgezet, omdat ik echt vind dat iedereen de kans moet krijgen ons vak in te gaan. Of je nou praktijkschool doet of gymnasium. Iedereen heeft kwaliteiten! 

We hebben dit jaar dus alle middelbare scholen in Nederland benaderd. De wedstrijd staat nu live en de kinderen kunnen hun ontwerp via www.meubelmakerworden.nl/wedstrijd tot en met 31 maart a.s. insturen. Uiteindelijk kiezen we weer vijf winnaars uit die hun meubel mogen gaan maken op een MBO school.

Tot slot, met welke collega zou jij wel eens een week willen ruilen en waarom? 

Misschien brutaal, maar met Alma Feenstra, de directeur. Het lijkt me interessant om te sparren met in- en externen om te kijken wat we als organisatie nog meer voor onze branche kunnen betekenen. Maar, wel voor een week hoor!

Kan Gaby iets voor jouw bedrijf betekenen op het gebied van instroombevordering, praktijkopleiders of contacten met Vmbo. Neem dan gerust contact op via g.ockeloen@ecmeubel.nl of via 06 - 10 98 06 12.

Delen

Terug naar overzicht