Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Kunt u alles vinden?

"Wij willen gewoon een goed leerbedrijf zijn"

2 juli 2024

Voor bedrijven

Voor praktijkopleiders

Training Praktijkopleiders met zes medewerkers bij Quadro Interieurbouw: opleiden zit verankerd in het bedrijf.

Maar liefst zes medewerkers van Quadro Interieurbouw uit het Overijsselse Nijverdal volgden recent de vierdaagse training tot Praktijkopleider. Opleiden zit verankerd in het bedrijf, de medewerkers nemen regelmatig deel aan trainingen en cursussen om hun kennisniveau verder te verhogen. Onder hen ook Wesley Masman en Niek Samsen, beiden werkzaam als werkvoorbereider. ‘We willen gewoon een goed leerbedrijf zijn.’

Wie een kijkje neemt op de website van Quadro Interieurbouw, ziet dat er een aantal leerlingen wordt gevraagd. Het gaat hierbij om stage- en ook opleidingsplekken, bijvoorbeeld voor houtbewerking en meubelmaken. Wie geïnteresseerd is maar geen concrete aanvraag ziet voor hem of haar, wordt uitgenodigd om contact op te nemen met het bedrijf. Wie weet komt er tóch nog ergens een gaatje…

Het is karakteristiek voor de leercultuur die heerst binnen Quadro Interieurbouw. ‘Dat klopt,’ vertellen Wesley en Niek. ‘Vanuit onze functie als werkvoorbereider hebben we al behoorlijk wat cursussen gevolgd om onze kennis actueel te houden. Zéker op softwaregebied zijn er constant ontwikkelingen, en als je die niet bijhoudt raak je achter. Dat is niet alleen slecht voor jezelf, maar natuurlijk ook niet in het belang van het bedrijf. Wat voor ons geldt, gaat eigenlijk op voor alle collega’s. Stilstand is achteruitgang en dat kun je je als bedrijf niet veroorloven in een markt met kritische klanten. Zij verwachten, en terecht, vakwerk van hoge kwaliteit en dat willen wij ook heel graag leveren. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat zowel kennis als kunde op niveau blijven.’

Beter communiceren

Tijdens de training tot Praktijkopleider staat communicatie centraal, met elementen als begeleiden, coachen, evalueren en beoordelen. De zes deelnemers, met uiteenlopende functies binnen het bedrijf, die de incompany-training van vier dagen hebben gevolgd, hadden daar zo allemaal hun eigen redenen voor. Grootste gemener deler was: beter (leren) communiceren.

‘Je hebt met leerlingen te maken, jonge mensen die nog ervaring op tal van terreinen moeten opdoen. Dat vraagt vooral om geduld. En om dóórvragen als je het idee hebt dat ze het niet helemaal begrijpen,’ aldus Wesley en Niek. ‘Onze collega’s en wij hebben intussen al enige afstand tot onze eigen schooljaren en dat merkten we tijdens de training. We hebben naast de nodige theorie ook rollenspellen gedaan, waarbij we moesten “dealen” met bepaalde situaties. Denk aan een leerling die een beetje gefrustreerd raakt omdat dingen niet meteen lukken. Dan moet je weten hoe je zoiets moet aanpakken, hoe je zo’n leerling gerust kunt stellen om daarna weer verder te kunnen met elkaar. Heel leerzaam, ook voor ons.’

Het leren beter te communiceren geldt niet alleen in de omgang met leerlingen die aan het begin van hun loopbaan staan. ‘Nee, zeker niet, we merkten dat er onderling, tussen collega’s, ook wel eens wat wrijving kan ontstaan. Dat zal iedereen herkennen vanuit de dagelijkse bedrijfspraktijk, dat het soms even tegenzit. Je moet sámen tot een goede oplossing zien te komen. Daarbij zijn we behoorlijk gedreven om met elkaar het bedrijf naar een nóg hoger en beter niveau te brengen.’

Veel luisteren

Hoe hebben ze de training ervaren? ‘Nou, het was veel luisteren naar de trainer, iets wat wij een beetje ontwend zijn. Je bent dagelijks druk met van alles en nog wat, wilt de orderstroom zo goed mogelijk begeleiden en dan schiet goed luisteren naar elkaar er nog wel eens bij in. In de training word je met de neus op de feiten gedrukt. Je leert opnieuw hoe belangrijk het is om te horen wat de ander zegt en ook om signalen op te vangen als er juist níets wordt gezegd. Die eigenschap, goed kunnen luisteren, is cruciaal in de omgang met collega’s en ook in de begeleiding van leerlingen.’

Wesley en Niek bevelen de training tot Praktijkopleider van harte aan. ‘Het waren leerzame dagen, je leert veel bij. En ook al hebben we de training vrij recent afgesloten, we merken nú al dat we sommige dingen die we hebben behandeld in de praktijk toepassen. Kortom, die vier dagen zijn een prima investering in jezelf en in het bedrijf.

Delen

Terug naar overzicht